C-Vitamin

Vi känner idag till 13 olika vitaminer. Fyra är fettlösliga och nio är vattenlösliga. Vitamin C, som också kallas Askorbinsyra, är en vattenlöslig vitamin som huvudsakligen återfinns i frukt och grönsaker.

C vitamin är bland annat viktigt för bindvävens ämnesomsättning och stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Det hjälper kroppen att ta upp järn ur mat och hjälper celler att försvara sig mot fria radikaler. Vissa forskare menar att höga doser av vitamin C kan ha en positiv inverkan vid förkylning; Genom att äta C vitamin i doser som är mycket högre än ens RDI kan antalet sjukdagar minska.

Det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin är, enligt Livsmedelsverket, 75 mg. För att täcka ditt dagsbehov av C-vitamin räcker det med De bästa källorna för C-vitamin är citrusfrukter (apelsin, citron, lime m.fl.), broccoli, blomkål, vitkål, paprika, tomat, potatis, gärna ärtor etc. En tydligare lista över mat med höga halter C vitamin hittar du längre ner på sidan.

Dagsbehov av C vitamin

Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av vitamin C beror i huvudsak på ålder. Det finns även olika riktlinjer i olika delar av världen.

Enligt Livsmedelsverket är dagsbehovet av C vitamin 75 milligram. För att få i sig detta dagsbehov räcker det med att äta en apelsin. Här hittar du livsmedel som innehåller mycket C vitamin.

Ålder/Kön Dagsbehov (RDI)
Vuxen Kvinna 75 mg
Vuxen Man 75 mg
Gravid 85 mg
Ammande 100 mg
Barn 6-11 månader 20 mg
Barn 12-23 månader 25 mg
Barn 2-5 år 30 mg
Barn 6-9 år 40 mg
Barn 10-13 år 50 mg

Brist på C-vitamin

Lindrig brist på C-vitamin kan ge symptom som blödningar i tandköttet och försämrad sårläkning. Allvarlig brist ger skörbjugg.

Livsmedel med vitamin C

Här är en lista över de 50 mest C-vitaminrika livsmedlen. Tabellen visar hur många milligram C-vitamin som finns per 100g.

Livsmedel mg/100g
Nyponfrön torkade 270
Chillipeppar färsk 240
Papaya torkad 219
Svarta vinbär 210
Gul Paprika 205
Röd Paprika 200
Nyponsoppa 190
Guava 184
Persilja (blad) 182
Nässlor 175
Rotmos 170
Paprika Grön/Gul/Röd 159
Pepparrot 152
Apelsinsaft 140
Apelsinskal 136
Citronskal 129
Grönkål 120
Grön Paprika 115
Brysselkål 85
Broccoli 83
Salsiccia italiensk korv 75
Fryst Brysselkål 74
Blomkål 73
Fryst Broccoli 72
Dill 70
Vällingpulver, majsberikat 70
Jordgubbar 66
Hjortron 63
Kiwi 63
Kålrabbi 62
Papaya 62
Ajvar/Relish 61
Potatismos 60
Paprikasallad, inlagd 60
Rödkål 57
Nässelstuvning 53
Apelsin 53
Citron 53
Lantpaté 51
Frukostost 13% 50
Spenat 46
Physalis 46
Vattenkrasse 43
Kastanjer 43
Nätmelon 42
Rotpersilja 41
Gräslök 41
Purjolök 40
Gröna ärtor 40
Grapefrukt 39

Artiklar och Litteratur om C vitamin

Här finner du både gamla och aktuella studier om C vitamin, artiklar som nyligen publicerats och annan litteratur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Information om C vitamin