Senast uppdaterad

Apelsin är en hybrid mellan småcitrus och trädet pompelmus, och är en av våra allra mest populära frukter. Den används främst för att pressa apelsinjuice eller som en populär frukt att äta till mellanmål eller i desserter. Precis som övriga citrusfrukter innehåller den mycket C-vitamin, hela 53 mg per 100 g, vilket motsvarar 66% av rekommenderat dagligt intag. Eftersom både apelsinen och dess blommor doftar väldigt gott så använder man också den eteriska oljan i många parfymer och skönhetsprodukter.

Apelsinens historia

Man tror att apelsinen kom från Kina, Indien och Sydostasien från början, och frukten togs förmodligen till Europa i större skala av portugiserna eller italienarna omkring 1450. Detta bevisas också av att apelsin kallas för portokali på grekiska och portakal på turkiska. Det svenska namnet kommer däremot från den medeltida tyskans appelsine med betydelsen äpple från Kina.

Tidigare hade man främst använt citrusfrukter i medicinskt syfte, men tack vare apelsinens söta smak blev den snabbt populär att äta bland förmögna personer som odlade dem i uppvärmda växthus, så kallade orangerier. Först odlade man dem däremot som prydnadsträd, förmodligen på grund av blommornas fantastiska doft.

Precis som med övriga citrusfrukter så var det spanjorerna som tog apelsinen till Sydamerika på 1600-talet. På 1700-talet spriddes apelsinen till USA, och än idag är de ett av de länder som odlar flest apelsiner i världen, efter Brasilien, Kina och Indien. I Europa började man odla apelsiner kommersiellt på 1700-talet i Spanien och på 1800-talet i Italien. Innan dess var det bara ett fåtal rika personer som hade möjlighet att importera apelsiner, bland annat den svenske kungen Erik XIV som importerade hela 3975 frukter år 1561.

Det finns många olika varianter av apelsiner, och huvudgrupperna är blonda apelsiner, blodapelsiner och navelapelsiner. Innan början på 1900-talet åt man främst apelsinen till dessert vid speciella högtider såsom jul, men sedan började det bli allt populärare att pressa den till juice. Detta, tillsammans med kunskapen om att frukten innehåller mycket nyttig C-vitamin, gjorde att konsumtionen ökade.

Apelsin i matlagning

Apelsiner är populärast att äta som de är eller att pressa till juice, men de förekommer också i en hel del desserter och maträtter. Apelsinmarmelad smakar till exempel lika bra i en efterrätt som på en macka tillsammans med en god ost. Man kan också skiva ned apelsin i en sallad för en extra fräsch smak som också gör måltiden ännu nyttigare tack vare all C-vitamin som frukten innehåller. Apelsiner är också en populär ingrediens i en hel del huvudrätter, ofta tillsammans med anka eller kyckling. Anka med apelsinsås är till exempel en klassisk fransk rätt där man använder sig av både apelsinsaften och skalet.

Apelsiner och hälsa

Apelsiner har många hälsofördelar, och den mest uppenbara är det höga C-vitamininnehållet. Därför är apelsiner bra att äta för dig som vill hålla dig frisk och hjälpa ditt immunförsvar att fungera bättre. Eftersom C-vitamin är en antioxidant minskar den också antalet fria radikaler i kroppen. För bästa effekt bör man inta C-vitamin dagligen då den är vattenlöslig och därmed försvinner ut med urinen under dagen.

Men apelsiner kan också bidra med en hel del andra positiva effekter i kroppen. Till exempel har australiensiska forskare nyligen upptäckt att en apelsin om dagen väsentligt kan minska risken för att drabbas av åldersförändringar i gula fläcken som påverkar synen. Studien pågick under 15 år, och visade att risken minskar med 60%. ”Vi upptäckte att de personer som åt minst en apelsin om dagen hade en minskad risk att utveckla åldersförändringar i gula fläcken jämfört med de personer som aldrig åt apelsiner” säger Bamini Gopinath, en av forskarna på universitet i Sydney som genomförde studien. Anledningen är att de flavonoider som finns i apelsiner bidrar med viktiga antiinflammatoriska fördelar för immunförsvaret.

Både apelsinens skal och dess juice kan också minska förekomsten av cancer, bland annat tack vare så kallade limonoider som som kan hämma cancerceller i kroppen och minska risken för hudcancer, lungcancer och bröstcancer. Apelsinens flavonoider kan också ha effekt på cancerceller då de fungerar som en antioxidant som minskar antalet fria radikaler.

Apelsiner innehåller också mycket kalcium, som kombinerat med C-vitamin kan minska risken att drabbas av benskörhet. I fruktens skal finns även flavonoiden hesperidin, som kan sänka både blodtrycket och kolesterolvärdet. En apelsin om dagen kan alltså bidra till att risken för åldersrelaterade sjukdomar minskar, och det enklaste sättet att få i sig alla nyttigheter är att dricka ett glas färskpressad apelsinjuice varje morgon.

Apelsiner och skönhet

Apelsiner är inte bara bra för att motverka sjukdomar, utan kan också användas i skönhetssyfte. C-vitamin hjälper till exempel till att bilda kollagen som gör huden och bindväven fastare. Dessutom ökar fettförbränningen något då kollagenet använder sig av fett när det repareras under natten när du sover.

Eftersom C-vitamin kan vara effektivt mot fria radikaler innebär det att intag av till exempel apelsinjuice regelbundet skyddar mot ålderstecken såsom rynkor. Apelsiner innehåller också mycket kalcium som bidrar till en bättre tandhälsa och därmed också till ett vackrare leende.

Apelsiner är också bra för huden utvärtes, och du kan till exempel torka och mala apelsinskal för att använda som ingrediens i en bodyscrub. Huden blir inte bara mjukare, utan apelsinskalet kan även minska mörka fläckar och ärr. Eftersom apelsiner innehåller en stor del citronsyra kan dess skal också vara effektiv vid behandling av acne och fet hy och för att avlägsna döda hudceller.

Apelsiner är alltså inte bara en söt och god frukt, utan väldigt bra för hälsan. Dessutom kan du dra nytta av apelsinens alla positiva effekter på huden genom att göra dina egna skönhetskurer eller köpa färdiga produkter. Gör det till en vana att äta en apelsin per dag, eller att dricka ett glas apelsinjuice, för att dra maximal nytta av denna frukts alla goda egenskaper.

 

Källor:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=37

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180712100504.htm

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=972

https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-oranges-for-skin-hair-and-health/#gref