Senast uppdaterad

Grapefrukt är en citrusfrukt som är en så kallad hybrid mellan frukterna pompelmus och apelsin. Namnet kommer från det engelska ordet grape som betyder vindruva, eftersom grapefrukten växer på ett liknande sätt till skillnad från andra citrusfrukter. Grapefrukt smakar syrligt och fräscht, och samtidigt något bittert. Frukten är större än en apelsin och kan ha både rosa, vitt och rött fruktkött.

Något som är ganska speciellt med just grapefrukt är att fruktens bergamottin och naringin kan påverka hur läkemedel bryts ned i kroppen. Du som intar mediciner bör därför först konsultera din läkare innan du frossar i denna goda frukt. Precis som andra citrusfrukter så innehåller grapefrukt en hel del C-vitamin, hela 39 mg per 100 g, vilket motsvarar 48,8% av rekommenderat dagligt intag.

Grapefruktens historia

Förmodligen är grapefrukten ett resultat av en naturlig korsning mellan pomelo eller pompelmus och apelsin. När brittiska bosättare anlände till Barbados på 1600-talet planterade de nämligen just pomelo och apelsin på ön, och när grapefrukten sedan upptäcktes år 1750 kallade man den för den förbjudna frukten. Detta smeknamn har sitt ursprung i att man spekulerade om det var grapefrukt i stället för äpplen som egentligen vuxit i Edens lustgård.

Grapefrukt började sedan att odlas i Florida i början på 1800-talet, och i slutet av århundradet började den säljas kommersiellt i bland annat New York. En rik amerikansk entreprenör vid namn Kimball Atwood grundade sedan företaget Atwood Grapefruit Company i början på 1900-talet. Hans odlingar var världens största, och där upptäcktes också den rosa grapefrukten för första gången. De första grapefrukterna exporterades till Europa omkring år 1910.

Idag kallar man grapefrukten för ett av Barbados sju underverk, inte minst på grund av dess många hälsofördelar. Den största exporten sker från Kina, följt av USA och Mexiko. Det finns två varianter av grapefrukt, nämligen blonda frukter som är mer beska och röda frukter som är sötare.

Grapefrukt i matlagning

Grapefrukten är mest känd som ett frukosttillbehör, och många hälsomedvetna personer världen över äter en grapefrukt varje morgon. Det är också gott att ha skivad grapefrukt i sallader, eftersom fruktens syrlighet passar utmärkt tillsammans med bland annat avokado. Man kan också göra marmelad och olika desserter av grapefrukt, och en lika enkel som god dessertfavorit är att grilla en grapefrukt med lite honung eller råsocker.

I Centralamerika och Karibien är grapefrukten också populär. På Haiti är det vanligt att dricka färskpressad grapefruktjuice och göra sylt av frukten, medan man på Costa Rica brukar göra olika söta desserter såsom fylld grapefrukt med dulce de leche.

Grapefrukt och hälsa

Grapefrukter innehåller en stor del av dagsbehovet av C-vitamin, vilket gör denna frukt till en riktig hälsobomb. C-vitamin bidrar bland annat till ett bättre immunförsvar, så om du äter grapefrukt när du är förkyld kan du bli frisk snabbare. En annan fördel med att inta mycket C-vitamin är att sår läker snabbare, och på grund av detta rekommenderar faktiskt en del läkare sina patienter att äta grapefrukt innan operationer.

Grapefrukt kan också hjälpa till att sänka det dåliga kolesterolet i kroppen, vilket minskar risken för hjärtattack och stroke. Men tänk på att frukten kan påverka dig som redan äter mediciner för att sänka kolesterolvärdet, så då är det bäst att du rådfrågar din läkare först.

Eftersom grapefrukt innehåller väldigt få kalorier, samtidigt som den mättar tack vare det relativt höga fiberinnehållet, så är det en perfekt frukt att äta för dig som vill gå ned i vikt. Då är det speciellt bra att låta så mycket som möjligt av det vita lagret under skalet sitta kvar när du äter frukten för att få i dig så mycket fibrer, näringsämnen och antioxidanter som möjligt.

Den mest populära varianten av grapefrukt är blodgrape, eftersom den är sötare än den blonda grapefrukten. Den är dessutom extra nyttig tack vare att den innehåller mer lykopen och betakaroten som minskar risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt bekämpar fria radikaler. Grapefrukt, och de flesta andra citrusfrukter, innehåller också mycket kalium som kan bidra till att sänka blodtrycket.

Fantastiskt nog så kan grapefruktjuice också öka effekten av cancermedicinen rapamycin, vilket resulterar i att dosen av medicinen kan minskas. Detta upptäcktes i en amerikansk studie, och kombinationen av rapamysin och grapefruktjuice kan användas på flera olika typer av cancer. ”Grapefruktjuice kan öka nivåerna av vissa mediciner i blodet tre till fem gånger” säger försöksledaren Ezra Cohen som är cancerspecialist på University of Chicago Medical Center. “Det innebär att en större del av medicinen når målet, så att vi inte behöver använda lika mycket medicin”1.

Grapefrukt och skönhet

Nyckeln till en vacker hy är fukt. Eftersom grapefrukt är en av de frukter som har det högsta vatteninnehållet, hela 92 %, så är en grapefrukt till frukost en av de bästa genvägarna till att återfukta huden. Fruktens höga C-vitamininnehåll stimulerar också kollagenproduktionen vilket kan bidra till en fräschare och mer ungdomlig hy, något som den amerikanska dermatologen Howard Murad håller med om: “En stor fördel med grapefrukt är att den ökar produktionen av kollagen, vilket gör huden mer fyllig och minskar fina linjer och rynkor.”

Många citrusfrukter är populära inom aromaterapi, eftersom de fungerar uppiggande vilket självklart också har positiv påverkan på vårt utseende. Om du känner dig trött och håglös kan du droppa lite grapefruktolja i en aromalampa för att upptäcka grapefruktens uppfriskande effekt. Många skönhetsprodukter innehåller också grapefruktolja tack vare den goda doften. Grapefrukt är också en vanlig ingrediens i produkter som ska motverka acne. Den amerikanska dermatologen Elizabeth Tanzi tipsar om att ”grapefrukt har utmärkta sammandragande och exfolierande egenskaper som är perfekta för fet eller acnedrabbad hud.”

Grapefrukt är faktiskt en av våra allra nyttigaste citrusfrukter, så om du vill förbättra din hälsa på ett lätt sätt kan du börja äta en grapefrukt till frukost dagligen. Både ditt hjärta, ditt immunförsvar och din hy kommer att tacka dig!

Källor:

1. Cohen EE, Wu K, Hartford C, Kocherginsky M, Eaton KN, Zha Y, Nallari A, Maitland ML, Fox-Kay K, Moshier K, House L, Ramirez J, Undevia SD, Fleming GF, Gajewski TF, Ratain MJ. Phase 1 Studies of Sirolimus Alone or in Combination with Pharmacokinetic Modulators in Advanced Cancer Patients, 2012.
2. http://www.shangrila-medspa.com/skin-care-treatment/grapefruit-secret-skin-care-benefit/
3. https://www.newbeauty.com/blog/dailybeauty/7094-get-a-natural-glow-from-grapefruit/

http://www.gp.se/livsstil/mat/f%C3%B6lj-citrusv%C3%A4gen-1.979033
https://www.mabra.com/11-saker-du-borde-veta-om-grapefrukt/
https://www.totalproducenordic.se/everfresh/sv/Visste-du-att/Frukthistoria1/
https://www.totalproducenordic.se/everfresh/sv/produkter/Frukt/Citrusfrukter/Grapefrukt/
http://chefsblade.monster.com/news/articles/1015-the-forbidden-fruit-grapefruit