Senast uppdaterad

Klementiner tillhör arten småcitrus, och är en populär frukt under slutet av året som har en given plats på julbordet. Anledningen till dess popularitet är att den är kärnfri, till skillnad från den liknande mandarinen som är full av kärnor men faktiskt oftast smakar bättre. Klementinfrukten är syrlig och saftig, och har en intensivt god doft. Den innehåller mycket C-vitamin, hela 31 mg per 100 g, vilket motsvarar 38,8% av rekommenderat dagligt intag.

Klementinens historia

Även om en hel del citrusfrukter har funnits tillgängliga i Europa i många hundra år så är klementinen faktiskt en ganska ny bekantskap. Det var i slutet av 1800-talet i Algeriet som den franske prästen Marie-Clément Rodier upptäckte en naturlig korsning mellan apelsin eller pomerans med medelhavsmandarin, och gav den nya frukten namnet clementin.

Klementinerna började importeras till Sverige under vintermånaderna, och det är därför som vi förknippar dem med julen. Säsongen för klementiner i Sydeuropa är nämligen under vintern, men idag importeras frukten även från länder utanför Europa vilket gör att vi kan äta den året om.

Idag är klementiner en av våra allra populäraste citrusfrukter, främst eftersom de är kärnfria och därmed lätta att äta. Om du ändå råkar hitta en kärna i en klementin så beror det på att trädet den vuxit på finns i närheten av en citronodling vilket orsakar korspollinering. Den största exporten av klementiner sker från Marocko, Turkiet, Kina och Spanien.

Klementiner i matlagning

Klementiner äts främst som de är, som mellanmål eller dessert, men kan även användas i olika bakverk och desserter. De är också en populär ingrediens i fruktsallader. Men till skillnad från många andra citrusfrukter så används de väldigt sällan i mat. Däremot kan man ibland hitta klementinmarmelad, och ibland smaksätts också drycker såsom glögg eller läskedrycker med denna goda citrusfrukt.

Klementiner och hälsa

Precis som övriga citrusfrukter så är klementinen främst känd för att innehålla mycket C-vitamin, som är hälsosamt eftersom det främjar immunförsvaret. C-vitamin gör det också lättare för kroppen att ta upp järn från maten. Anledningen till att C-vitamin är så nyttigt är att det är en antioxidant som neutraliserar fria radikaler som kan orsaka oxidativ stress. Detta innebär att intag av C-vitamin dagligen via kosten eller tillskott kan minska risken för bland annat diabetes, benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar. Klementiner innehåller också naturligt folat, som både är bra för hjärnan och för gravida kvinnor för att fostret ska utvecklas på rätt sätt.

Klementiner innehåller också antioxidanten limonen, som enligt forskning av fil.dr. Jidong Sun som publicerats i tidskriften Alternative Medicine Review bidrar till att lösa upp gallstenar som till största del består av kolesterol. Limonen sänker nämligen kolesterolnivåerna i kroppen, vilket också förhindrar hjärt- och kärlsjukdomar.

Eftersom det är vanligare att äta klementinerna som de är, i stället för att juica dem som man oftast gör med apelsiner, så är klementiner också en utmärkt källa till bra fibrer. Fibrerna gör att du känner dig mättare, och de bidrar också till tarmarnas normala funktion. Eftersom en klementin innehåller en stor del vatten är det också ett bra mellanmål när du vill få i dig extra vätska.

När man äter en klementin får man också i sig en del av den vita hinnan från skalet. Den innehåller många hälsosamma ämnen såsom pektin som kan ge minskad aptit, minska kolesterolvärdet och förebygga cancer.

Klementiner och skönhet

Tack vare den höga halten av C-vitamin är klementiner också väldigt bra för huden. Forskare har upptäckt att C-vitamin bidrar till bildandet av kollagen, vilket är nödvändigt för att upprätthålla en hälsosam hud. Det skyddar också huden mot UV-strålning och får åldrande hud att se yngre ut eftersom vitaminet reparerar skadad hud och motverkar rynkor.

Essentiella oljor från klementin används också inom aromaterapi, för att motverka smärta och främja en god sömn. Klementinolja minskar också stress och gör att det blir lättare att tänka klart. Dessutom kan den återfukta huden och bidra till läkning av sår och ärr. Eftersom oljan luktar gott används den även i parfymer och andra skönhetsprodukter.

Källor:

http://www.gp.se/livsstil/mat/f%C3%B6lj-citrusv%C3%A4gen-1.979033
https://www.hebe.se/aktuellt/citrus/
https://www.viktvaktarna.se/se/mat/clementiner-gott-nyttigt-och-latt-att-ta-med
https://www.ica.se/halsa/artikel/darfor-ar-citrus-nyttigt/
https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/clementines.html
https://lpi.oregonstate.edu/mic/health-disease/skin-health/vitamin-C
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3351329
Jidong Sun (2007). D-Limonene: safety and clinical applications. Alternative Medicine Review
https://biofinest.com/en/blog/54_clementine-essential-oil.html