Senast uppdaterad

Det vi i Sverige menar när vi säger mandariner används idag endast för konserver då de innehåller så många kärnor. Men ofta används namnet mandarin i stället för småcitrus som också innefattar tangeriner, satsumas och klementiner som är betydligt vanligare i våra matbutiker. På engelska kallas småcitrus för mandarin orange, vilket också är en anledning till att ordet mandarin fortfarande är så pass vanligt på svenska. Det kommer från början från de traditionella ämbetsmännen i Kina som kallades för just mandariner, då deras dräkter ofta var orange.

Trots att det inte är lika vanligt att köpa färska mandariner i dag så är det ändå den variant av småcitrus som odlas i störst omfattning. Detta beror på att den oftast äts konserverad till desserter eller pressas till juice som används i olika drycker. Precis som övriga småcitrus innehåller mandariner cirka 31 mg C-vitamin per 100 g, vilket motsvarar ett dagligt rekommenderat intag på 38,8%.

Mandarinens historia

Man tror att mandariner kommer från Japan, Vietnam och södra Kina, och frukten är en av de ursprungliga citrusfrukterna som växte vilt i Asien tillsammans med bland annat pomelo och citron. Från Kina togs de första mandarinerna till England år 1805, och spred sig sedan vidare till Italien. Så småningom började frukten odlas över hela Medelhavet och togs även till USA där de odlas i stor skala i Kalifornien och Florida. Det var i England som mandarinerna fick sitt namn, eftersom engelsmännen tänkte på de kinesiska lärda männen när de såg det orange skalet. Mandarinen blev sedan den första småcitrusen som importerades till Sverige.

Idag odlas mandariner främst i Kina, Spanien och Brasilien, och i Kina fortsätter man den gamla traditionen med att dekorera hem och trädgårdar med mandariner och ge bort dem som gåvor till nära och kära under det kinesiska nyåret.

Mandariner i matlagning

Idag är det vanligast att köpa mandariner som konserver eller som juice, och det är sällan man ser frukterna färska i matbutikerna. De konserverade frukterna används ofta i desserter eller som tillbehör till glass, men kan också ätas i sallader och huvudrätter. När man konserverar mandariner måste man först ta bort den vita hinnan eftersom frukten annars kommer att smaka bittert, något som är synd eftersom den innehåller många nyttiga ämnen. Tack vare att mandarinerna konserveras går de däremot att få tag på året runt.

Mandarinskal kan också användas i olika kakor och bakverk eller som krydda under matlagningen, men eftersom det är svårare att få tag på då mandariner inte säljs färska särskilt ofta är det lättare att använda skal från till exempel klementiner eller satsumas.

Mandariner och hälsa

Eftersom mandariner ursprungligen kommer från Kina ingår frukten i olika traditionella behandlingar inom den kinesiska läkekonsten. Till exempel kan mandarinernas skal förbättra matsmältningen, fungera slemlösande och lindra magsmärtor1.

I likhet med andra citrusfrukter kan mandariner vara effektiva mot cancer, och tack vare att de innehåller A-vitamin och karotenoider kan de minska risken för levercancer. En forskningsgrupp på Kyoto Prefectural University of Medicine studerade patienter med hepatit C som drack mandarinjuice som innehöll karotenoider dagligen. Efter ett år upptäcktes det enligt forskaren Hoyoku Nishino att ingen av patienterna insjuknat i levercancer jämfört med 8,9% av patienterna i kontrollgruppen2. Mandariner innehåller även mycket limonen som bland annat förhindrar bröstcancer.

Den höga halten av C-vitamin i mandariner bekämpar fria radikaler som kan orsaka både cancer, infektioner och för tidigt åldrande. Eftersom C-vitamin är en antioxidant förhindrar den även cellskador och förbättrar immunförsvaret. Antioxidanterna bidrar även till att främja det goda kolesterolet och sänka det dåliga kolesterolet i kroppen.

Mandariner har också antibakteriella egenskaper som kan främja sårläkning och förhindra virus- och bakterieinfektioner. Dessutom innehåller frukten en hel del kalium som bidrar till att sänka blodtrycket vilket kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Eftersom mandariner också innehåller en stor andel fiber är de ett bra mellanmål som gör att du håller dig mätt samtidigt som de innehåller få kalorier. Därför är de bra för dig som vill gå ned i vikt, och fibrerna främjar också en väl fungerande matsmältning.

Mandariner och skönhet

Att äta mandariner och andra citrusfrukter regelbundet kan göra underverk för din hy. Den höga andelen C-vitamin gör att huden får en ny lyster och gör att den ser yngre ut. Alla fruktens antioxidanter skyddar också mot fria radikaler som kan orsaka för tidigt åldrande såsom rynkor och fina linjer, och skyddar även mot skadlig UVA-strålning.

Mandarinens goda doft har också inneburit att man använt fruktens eteriska oljor i allt ifrån hudkrämer till parfymer under många hundra år. För att snabbt fixa en fräschare hy kan du pressa juicen från en mandarin i ett glas, applicera den på huden med en bomullstuss och låta sitta kvar under 15 minuter. Tvätta sedan ansiktet med vatten och njut av att din hud fått en helt ny lyster.

Du kan också droppa mandarinjuice i en naturlig hårolja och applicera den i håret. Låt sitta kvar 20 minuter och tvätta sedan håret som vanligt. Du kommer att märka att ditt hår ser mer glänsande ut, och mandarinjuice kan dessutom motverka både håravfall och grått hår.

Källor:

  1. Yeung. Him-Che. Handbook of Chinese Herbs and Formulas. Los Angeles: Institute of Chinese Medicine, 1985.
  2. Nishino H, Murakoshi M, Tokuda H, Satomi Y. Cancer Prevention by Carotenoids. Archives of Biochemistry and Biophysics, 2008.

https://www.metro.se/artikel/skillnaden-mellan-clementin-mandarin-och-satsumas-en-g%C3%A5ng-f%C3%B6r-alla-xr
https://www.hebe.se/aktuellt/citrus/
https://harvesttotable.com/a_history_of_the_mandarin_oran/
https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-mandarin-oranges-for-skin-hair-and-health/#gref
https://iform.se/nyttig-mat/at-den-vita-hinnan
https://bowlofherbs.com/mandarin-juice-powerful-antioxidant/