Senast uppdaterad

Satsumas tillhör arten småcitrus och kommer från början från Kina, medan namnet är japanskt eftersom frukten först exporterades till Europa via Japan. Även om satsumas till stor del liknar tangeriner och mandariner så skiljer de sig till viss del från dessa frukter. Bland annat är de mer lika pomelos än mandariner, och de är en av de sötaste citrusfrukterna. En stor anledning till att satsumas blivit så populära är att de vanligen inte har några kärnor, och att de dessutom är väldigt lättskalade. I likhet med andra citrusfrukter är satsumas väldigt hälsosamma, främst eftersom de innehåller mycket C-vitamin – hela 31 mg per 100 g, vilket motsvarar 38,8% av rekommenderat dagligt intag.

Satsumas historia

Precis som de övriga citrusfrukterna kommer satsumas ursprungligen från Asien, och frukten har nämnts i kinesiska skrifter från 400-talet. Man vet också att den odlades i Japan på 1300-talet. Däremot dröjde det ända till 1805 innan satsumas introducerades i Europa.

Det var naturhistorikern Sir Abraham Hume som först tog frukten till England, varifrån den senare introducerades i Italien och på Malta. Ungefär samtidigt introducerade jesuiterna satsumas i USA, där frukten började odlas i större skala i slutet av 1800-talet. Det finns till och med fyra städer vid namn satsuma i fyra olika amerikanska stater, vilket visar på fruktens stora popularitet i Nordamerika. Namnet satsumas kommer från den japanska provins som man skickade de första satsumaträden från till USA. Idag odlas satsumas i större delen av världen, och de allra största odlingarna ligger i södra Japan.

Satsumas i matlagning

Det vanligaste är att man äter satsumas naturella, men den uppfriskande och söta smaken passar också bra i sallader och i olika bakverk. I Sverige förknippar vi främst småcitrus med julen, och satsumas har därför en given plats på julbordet. Anledningen till detta är att frukten huvudsakligen odlas under vinterhalvåret.

Att använda satsumas i matlagningen är ett perfekt sätt att få i sig C-vitamin under den mörkare årstiden. Du kan till exempel göra en god smoothie med satsumas, banan, yoghurt och vaniljpulver, eller baka en kaka med rivet skal från frukten. Satsumajuice passar också bra som ingrediens i drinkar, och det är också riktigt gott att göra eget godis med smak av fräscha citrusfrukter.

Satsumas och hälsa

Eftersom satsumas odlats länge i Asien har frukten också använts inom traditionell medicin i bland annat Kina. Till exempel ansåg man att skalet från en satsumas kunde bota matsmältningsbesvär, bröstsmärtor och leverproblem. Precis som andra citrusfrukter använde man även satsumas som slemlösande behandling vid hosta och lungproblem. I Japan användes blommorna från satsumasträden också som en naturlig behandling mot sömnlöshet1. När satsumas senare importerades till Europa började frukten och dess skal användas mot både hicka och matsmältningsbesvär i bland annat Frankrike.

Eftersom satsumas innehåller mycket karotenoider kan de också minska risken för levercancer hos patienter med hepatit C. Man har även upptäckt att frukten, tack vare sitt höga innehåll av limonen, kan fördröja uppkomsten av bröstcancer hos kvinnor.

Satsumas innehåller också mycket C-vitamin, som är en naturlig antioxidant som minskar antalet fria radikaler i kroppen1. Fria radikaler försvagar bland annat immunförsvaret, och det är därför som det är så viktigt att inta C-vitamin om man vill hålla sig frisk från förkylningar och infektioner. Eftersom satsumas även innehåller en hel del kalium och karotenoiden kryptoxantin kan denna frukt hjälpa dig att sänka blodtrycket och minska risken för sjukdomar som kan orsakas av högt blodtryck, såsom hjärt- kärlsjukdomar2.

De flesta citrusfrukter innehåller mycket fibrer, och därför mättar de mer än många andra frukter. Av denna anledning är satsumas ett bra mellanmål för dig som vill gå ned i vikt. Man har även upptäckt att satsumas innehåller högre halter av synefrin än man tidigare trott3. Synefrin är ett ämne som verkar centralstimulerande och uppiggande och ofta ingår i olika bantningspreparat eftersom det ökar ämnesomsättningen. Satsumas bidrar också till en bra matsmältning, och kan hjälpa till att lugna en upprörd mage vid kräkningar eller diarré. Fibrer från satsumas kan även rena blodet eftersom de hjälper till att föra ut bakterier som kan orsaka infektioner eller sjukdomar från tarmarna.

Eteriska oljor från satsumas luktar inte bara otroligt fräscht och gott, utan de kan också förbättra humöret. Därför rekommenderas personer som känner sig deprimerade eller nedstämda att droppa fruktens oljor i en aromalampa eller tända ett doftljus med äkta satsumasolja.

Satsumas och skönhet

Att minska antalet fria radikaler i kroppen är inte bara bra för hälsan, utan kan också fördröja uppkomsten av rynkor och fina linjer. Därför är det utmärkt att äta ett par satsumas om dagen för dig som vill se yngre ut och förbättra ditt immunförsvar på samma gång. C-vitamin minskar också förekomsten av toxiner i kroppen, vilket ger en klarare hy. Förutom att inta satsumas naturella eller som juice kan du också applicera juicen på utslag och finnar eftersom den har antiseptiska egenskaper.

Ett regelbundet intag av satsumas kan även bidra till att ditt hår växer snabbare, tack vare att frukten innehåller en hel del E-vitamin och vitamin B12. De förhindrar också grått hår tack vare det höga innehållet av antioxidanter. För att göra ditt hår extra glänsande kan du blanda satsumajuice med kokosolja och applicera i stället för balsam.

Eftersom satsumas främst odlas för att ätas så är fruktens eteriska oljor väldigt dyra, då en mycket liten del av odlingarna avsätts för framställning av oljan. Men satsumasolja kan göra underverk för huden även utvärtes. Du kan till exempel blanda några droppar av oljan tillsammans med jojobaolja för en effektiv massageolja som hjälper mot bristningar och celluliter. Eterisk olja från satsumas passar också mycket bra i parfymer tillsammans med andra eteriska oljor som neroli, ros eller petitgrain.

Källor

  1. Adhikari-Devkota A, Elbashir SMI, Watanabe T, Devkota HP. Chemical constituents from the flowers of Satsuma mandarin and their free radical scavenging and α-glucosidase inhibitory activities. Natural Product Research, 2018.
  2. M.Nakamura, M.Sugiura, Y.Shibata, T.Ojima. Effect of β-cryptoxanthin–rich Satsuma mandarin juice supplementation on pulse wave velocity: A randomized controlled trial. Journal of Nutrition & Intermediary Metabolism, 2017.
  3. Dragull K, Breksa AP, Cain B. Synephrine content of juice from Satsuma mandarins (Citrus unshiu Marcovitch). Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2008.

https://www.independent.ie/world-news/and-finally/christmas-oranges-whats-the-difference-between-mandarins-satsumas-clementines-and-tangerines-36424033.html

https://www.stylecraze.com/articles/health-benefits-of-satsuma-for-skin-hair-and-health/#gref

https://keepfitkingdom.com/top-5-health-benefits-satsumas/

https://www.quinessence.com/blog/mandarin-essential-oil

http://edis.ifas.ufl.edu/ch116