Senast uppdaterad

Tangeriner är en variant av småcitrus som är nära släkt med mandariner. Fruktens namn kommer från Tanger i Marocko som först exporterade tangeriner till Europa. Det är en liten frukt som smakar sötare än apelsin och har kärnor och mörkt orange skal. Den ursprungliga tangerinsorten kallas för Dancy, men det finns flera olika sorter och även varianter av tangerin kombinerat med andra citrussorter. Eftersom tangeriner innehåller så mycket C-vitamin, hela 31 mg per 100 g, vilket motsvarar 38,8% av rekommenderat dagligt intag, så är det en väldigt nyttig frukt som kan bidra till många positiva hälsoeffekter.

Tangerinens historia

Tangerinen kommer från början från Asien, där den har odlats ibland annat Kina och Japan under tusentals år. Frukten importerades för flera hundra år sedan till Europa där den började odlas kommersiellt och exporteras på 1800-talet. Det var från Tanger i Marocko som de första tangerinerna exporterades till USA där man började odla dem i Florida. En av de första sorterna kallades för Dancy, och uppkom när man korsade två mandarinhybrider med frukten pomelo. Men eftersom Dancy är känslig för svampangrepp och inte har så lång hållbarhet odlas den inte i särskilt stor omfattning längre och har i stället ersatts av andra tangerinsorter.

Tangeriner i matlagning

Det vanligaste är att äta tangeriner som de är, antingen som mellanmål eller som en god och uppfriskande dessert. I Sverige äter vi ofta tangeriner och klementiner under jul, vilket beror på att frukten främst importerats under vinterhalvåret. Ibland används tangeriner också i desserter och sallader, eller som ingrediens i smoothies. Fruktens skal kan även ge god smak till bakverk och choklad, och tangerinolja förekommer ibland som smaksättning av alkoholhaltiga drycker såsom likör. Dessutom kan man ibland få tag på tangerinjuice, något som är vanligt i USA där man odlar mycket tangeriner.

Tangeriner och hälsa

Den största hälsofördelen med tangeriner och andra citrusfrukter är det höga C-vitamininnehållet. Faktum är att en portion tangeriner innehåller hela dagsbehovet av C-vitamin. C-vitamin är en antioxidant1 som bidrar till att immunförsvaret fungerar bättre, och bland annat minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och benskörhet.

Tangeriner innehåller också mycket folat, som är särskilt viktigt för gravida kvinnor för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Folat krävs också för att skapa DNA, och minska risken för DNA-förändringar som i längden kan leda till cancer. Dessutom bidrar folat till normal utveckling av röda blodkroppar2.

Det är välkänt att bananer innehåller mycket kalium, men faktum är att en tangerin innehåller lika stor andel kalium som en banan. Kalium kan bidra till att sänka blodtrycket vilket bland annat minskar risken för stroke3.

Tangeriner innehåller också mer A-vitamin än apelsiner, och detta vitamin är särskilt viktigt för synen. Du som får i dig tillräckligt med A-vitamin minskar också risken för allergier, inflammationer och cancer. Flavonoiderna i tangeriner har även egenskaper som motverkar tillväxten av cancerceller samtidigt som de förhindrar hjärtsjukdomar och minskar det dåliga kolesterolet i kroppen.

Ny forskning visar också att antioxidanter som flavanoner, som finns i tangeriner, förbättrar hälsan hos möss som äter en fettrik kost. “Våra resultat indikerar att vi i framtiden kan använda citrusflavanoner, en typ av antioxidanter, för att förhindra eller fördröja kroniska sjukdomar som orsakats av fetma” säger Paula S. Ferreira, en doktorand som deltog i forskningsgruppen på Universidade Estadual Paulista (UNESP) i Brasilien4.

Eftersom tangeriner är en bra källa till fibrer och samtidigt innehåller få kalorier är denna frukt även ett bra mellanmål för dig som vill gå ned i vikt och förbättra din tarmfunktion. Tangerinolja kan också hjälpa till att läka och desinficera sår eftersom den främjar bildandet av ny vävnad och nya celler.

Tangeriner används också inom alternativmedicinen. Inom ayurveda kallas frukten ”Santra Sal”, och används vid utrensande behandlingar för att rena kroppen och stärka immunförsvaret. Tangeriner förekommer också inom kinesisk medicin, och få använder man sig av skalet för att behandla matsmältningsproblem.

Tangeriner och skönhet

Du som vill ha en vacker och felfri hy bör äta mycket citrusfrukter. C-vitamin är nämligen nödvändigt för att bilda kollagen, som bidrar till en hälsosam hud genom att motverka rynkor och reparera skador. Dessutom skyddar C-vitaminet huden mot skadlig UV-strålning från solen. Om du äter tangeriner regelbundet kan du därmed bli av med fina linjer och rynkor och få en betydligt vackrare hy.

Tangerinens hälsosamma effekter fungerar även utvärtes, och tangerinolja kan till exempel desinficera sår, ta död på bakterier och minska rödhet och svullnad. Oljan är också populär i olika krämer, parfymer och inom aromaterapi, för sin goda doft och för dess uppiggande egenskaper.

Det höga innehållet av A-vitamin och vitamin B12 som förekommer i tangeriner kan göra så att håret växer snabbare och blir starkare och hälsosammare, och vitamin B12 kan till och med fördröja uppkomsten av grått hår. Förutom att äta tangeriner regelbundet kan du också pressa tangerinsaft över håret innan du sköljer av det för att göra det mer glänsande.

Källor

1. Akhilender-Naidu K. Vitamin C in human health and disease is still a mystery? An overview. Nutrition Journal, 2:7, 2003.
2. Dietary Supplement Fact Sheet: Folate. National Institute of Health, Office of Dietary Supplements, 2007.
3. Potassium lowers Blood Pressure. Harvard Medical School Health Guide, 2007.
4. https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2016/august/citrus-fruits-could-help-prevent-obesity-related-heart-disease-liver-disease-diabetes.html

http://www.gp.se/livsstil/mat/f%C3%B6lj-citrusv%C3%A4gen-1.979033
https://www.hebe.se/aktuellt/citrus/
https://veientilhelse.no/7-interessante-bruksomrader-for-tangeriner/
https://www.healthline.com/nutrition/tangerine-vs-orange
https://healthyeating.sfgate.com/health-benefits-tangerines-5913.html
https://www.mixon.com/index.php?option=com_ifaq&view=article&id=270:the-tangerine-is-a-healthy-seasonal-delight-with-a-global-history&catid=79:tangerines&Itemid=556
https://www.aromafoundry.com/blogs/aroma-foundry/tangerine-essential-oil-uses-description-recipes-precautions